Izkušnja in utrip mesta
Za izmenjavo na severu sem se odločila, ker sem želela izkusiti drugačen življenjski slog, kot pa ga poznamo na jugu. Nad Bergnom me je navdušila Norvežanka Nora, ki je bila pred leti na izmenjavi na naši fakulteti. Skupaj sva sodelovali na različnih projektih in tekom prijateljevanja z Noro sem spoznala delček Norveške. Vse bolj me je začel zanimati skandinavski način življenja, njihove vrednote, navade ter prioritete, ki se bistveno razlikuje od življenja pri nas.
Večjo željo po študiju na šoli za arhitekturo v Bergnu, pa je v meni prebudila sama ideja šole, ki je resnično posebna. Gre za manjšo privatno šolo, ki se nahaja v nekdanji industrijski stavbi in šteje le okoli 200 študentov. Stavba, postavljena ob morju, ponuja čudovite poglede na fjord. Okolica je polna materialov, namenjenih ponovni uporabi, in celoten prostor spominja na gradbišče, ki se nenehno spreminja. Vse, kar vidiš okoli sebe, je delo študentov. Ob morju so zgradili savno, peč za pico in ležalnike za sončenje. V poletnih mesecih smo si med kosilom pogosto privoščili kopanje v fjordu ali vožnjo s kajakom.
Fakulteta je opremljena z lesno in CNC delavnico, delavnico za oblikovanje kovin, knjižnico, ki so jo zgradili študenti sami, kuhinjo, kjer ob 12.00 vsi skupaj uživamo v kosilu, ter glavno predavalnico, kjer so namesto običajnih stolov kar udobne zofe. V 8-nadstropnem silosu so arhitekturni studiji, kjer potekajo seminarji.
Kot erazmus študent se lahko na fakulteto vpišeš šele, ko imaš za sabo že 3.leta študija. Semester študija v ‘master’ programu je sestavljen le iz enega predmeta, ki ga lahko pri nas primerjam s seminarjem in je zelo obsežen. Znotraj predmeta potekajo tudi delavnice, ki so relevantne za tvoj projekt. Ta sistem enega obsežnega predmeta vidim le kot prednost, saj se na enem projektu učiš vsega in nimaš zraven še en kup nepomembnih predmetov, ki tratijo tvoj čas. Delo je običajno v parih ali skupinah, saj fakulteta spodbuja medsebojno učenje. Študij je zelo fleksibilen in odvisen od tvoje motivacije in želje po znanju. Študenti so zelo samoiniciativni, kar omogoča izjemno sodelovanje in produktivno učenje.
Študijski proces sledi norveškemu življenjskemu slogu: delo poteka od ponedeljka do petka, od 9.00 do 16.00, preostali čas pa je prost, saj se zelo trudijo ohraniti ravnotežje med delom in življenjem, kar jim odlično uspeva. To je bilo moje prvo študijsko leto arhitekture, ko so bili moji večeri prosti in za vikende nikoli nisem delala za faks ampak sem jih preživljala v naravi. Norvežani so zelo športno aktiven narod. Bergen obdaja sedem gora, ki so vsako popoldne prežete z domačini. Obstaja tudi tekmovanje ‘Seven mountains in a day’ kjer tekmujejo kdo najhitreje prehodi vseh 7 gora naenkrat. Pokrajina v Bergnu je izjemna in ponuja zelo veliko: pohodništvo, tek, smučanje, kolesarjenje v hribih, plavanje v fjordih,…
Stanovala sem na kapusu Fantoft, ki je 30.minut s tramvajem stran od fakultete. Stanovanjski bloki so razporejeni okoli zelenega parka, ki vsebuje igrišče za košarko in odbojko ter prostore za piknik. Zraven je fitnes, športna dvorana, kavarna in trgovina. Mesto ponuja še več kampusov na katere se lahko vpišeš. Stanovanja ti ni potrebno iskati, saj vse erazmus študente sprejmejo v študentski dom. Vpis v študentski dom je zelo enostaven, tako da ti glede nastanitve res ni potrebno skrbeti.
Moja izkušnja na Norveškem je trajala eno leto (dva semestra) in bila je res nekaj posebnega. To je bilo moje najljubše leto študija, ko sem stran od domačega okolja spoznala sebe in veliko ljudi, ki so mi odprli nov pogled na življenje in arhitekturo. Že komaj čakam, da se vrnem v Bergen!
Fakulteta in študijski proces
PREDSTAVITEV PROJEKTA
Gatehouse KAT-18
educational centre for artists with and without disabilities
avtorja: Ville Kronlid Levin, Eva Hočevar
mentorji: Jan Liesegang, Erika Brandl
Danes Kunsthaus Kat18 predstavlja umetniški prostor, ki nudi ateljeje in pomoč umetnikom s posebnimi potrebami v Kölnu. Želijo se preseliti v večji prostor, industrijsko halo v območju Osthof v Kalku. Program obsega umetniško akademijo, ateljeje za umetnike, skupne prostore, vrtove, restavracijo, razstavne prostore, odprti učni prostor, delavnice, predavalnice in živahen javni prostor.
Med stanovanjskimi območji Kalk in industrijskim območjem Osthof obstaja navidezna meja. Zgradbe in urbani prostor območja Osthof niso zgrajeni za človeško življenje, ampak za stroje, tovarne in proizvodnjo. Prva stvar, ki jo obiskovalec sreča ob približevanju celotnemu območju, je velik odprt prostor, za njim pa stoji naš Kunsthaus Kat18, ki te s svojo tipologijo privabi, da vstopiš v celotno obočje Osthof.
S tem projektom območje prilagodimo človeškemu merilu. Obstoječo industrijsko halo pretvorimo v človeški merilo, tako da dobesedno zarežemo v objekt ter ga razdelimo na dva dela. To ustvarja vhod za celoten Osthof, skozi katerega lahko prehaja javnost.
Sodelujemo z umetniki s posebnimi potrebami in želimo, da je za njih ta stavba kot celovit, varen svet. Menimo, da bi umetniki morali imeti možnost prehajanja iz enega dela v drugega ne da bi morali prečkati javni prostor, zato levi in desni del v nadstropju povežemo z mostovi. Ti mostovi dajejo streho ter senco javnemu prostoru spodaj, zgoraj pa ustvarjajo terase na soncu. Nekateri so širši in pod stekleno streho, drugi pa so manjši in odprti za hitro gibanje. Takšna podoba projekta ustvarja gledališko dinamiko, kjer lahko umetniki iz njim varne razdalje opazujejo javnost, ki se ogleduje njihova dela.
En del zgradbe postane bolj zaseben, saj vključuje umetniško akademijo, ateljeje za umetnike in skupne prostore. Drugi del je javen, saj vsebuje odprti učni prostor, odprte ateljeje, razstavne prostore, predavalnico in restavracijo. Drugo nadstropje je skupno umetnikom in javnosti ter vključuje delavnice in učilnice. Takšna povezava javnega z zasebnim zunanjim obiskovalcem daje priložnost, da delajo v istih delavnicah kot umetniki, se z njimi povežejo, jih navdihnejo, umetnikom pa omogoča, da sodelujejo z drugimi in postanejo del skupnosti.